unTill Air: het cloud kassasysteem dat jou begrijpt
In de horeca zijn efficiëntie en gebruiksgemak essentieel als het gaat om kassasystemen. Een goed doordacht tafelplan is daarbij onmisbaar. Maar hoe maak je nu het perfecte tafelplan dat je team helpt om vlot en georganiseerd te werken? Wij hebben de antwoorden! Het geheim van een succesvol tafelplan zit hem in de uitstraling en het praktische ontwerp. Met een handig en functioneel tafelplan kun je nog beter de dagelijkse werkzaamheden van je bedrijf optimaliseren. Een visueel aantrekkelijk tafelplan doet meer dan alleen opvallen: het draagt bij aan je commerciële doelen.
De plattegrond of tafelplan die je in je kassasysteem hebt gemaakt, moet zo veel mogelijk lijken op de werkelijke ruimte van je restaurant. In één oogopslag moeten de vormen en lay-out van ruimtes gelijk te herkennen zijn voor alle medewerkers. Om dit zo goed mogelijk na te maken kun je diverse ruimtes zoals het restaurant binnen, de loungeruimte en het terras bestuderen. Kijk naar de vormen, groottes of een kenmerkende groepering van tafels.
Het bekijken van de tafelindelingen helpt je met het creëren van de fysieke ruimte, maar vergeet ook niet het unieke karakter van je zaak. Overweeg om bijvoorbeeld andere elementen toe te voegen zoals planten. Zorg daarnaast ervoor dat je team zich moeiteloos kan oriënteren in het tafelplan door essentiële onderdelen toe te voegen zoals:
Om deze elementen toe te voegen aan je tafelplan sleep je de visuele elementen eenvoudig naar je gebied binnen de editorpagina en label je ze met tekst zoals ‘entree’ of ‘keuken’. Het ontwerp van het unTill Air tafelplan draait om gebruiksgemak en eenvoud. Hier vind je een eenvoudige editor voor het tafelplan. Je hebt geen speciale vaardigheden of veel tijd nodig om een tafelplan te maken. Binnen 10 minuten kun je al een compleet tafelplan creëren!
Als je op zoek bent naar geavanceerde tafelplan functies, raden we ons unTill Prime pakket aan. unTill Prime zorgt ervoor dat je je tafelplan nog meer kunt customizen. Van een specifieke mozaïekvloer tot aan de bladeren van een plant, het is allemaal mogelijk.
Het uiterlijk van je tafelplattegrond kan een beetje verschillen afhankelijk van het apparaat dat je gebruikt. Dit heeft te maken met de verschillende schermafmetingen. Het is de moeite waard om deze verschillen te checken als je bezig bent met het maken van je plattegrond.
Op een telefoon kan het nodig zijn om de tafels meer naar de zijkanten van de plattegrond te schuiven vanwege de kleinere schermgrootte. Om je tafelplan te optimaliseren voor telefoons kun je overwegen om je tafels en visuele elementen wat kleiner te maken. Het verkleinen van de totale grootte van je tafelplan kan het overzichtelijker maken op kleinere schermen. Daarnaast is het ook mogelijk om van links naar rechts te swipen in je tafelplan waardoor je niet verplicht bent om je tafelplan aan te passen voor je smartphone devices.
Evenwicht blijft belangrijk. Als je de tafels en andere elementen namelijk te klein maakt, kan dat ervoor zorgen dat je medewerkers niet makkelijk meer kunnen werken met het kassasysteem. Zo wordt het dan lastig om op een kleine tafel te tikken.
Bekijk dus welke devices je graag wil gebruiken in jouw horecazaak en houd rekening met de verschillen.
Wanneer je je plattegrond nabouwt in je kassasysteem is het verstandig om niet te veel elementen toe te voegen aan de zones. Voor veel horecazaken kan een extreem gedetailleerd tafelplan eerder voor hinder zorgen dan dat het helpt bij het opnemen van bestellingen.
Richt je dus op het toevoegen van essentiële elementen in je tafelplan. Algemene elementen zoals de keuken, de ingang en de belangrijkste zitgedeeltes zoals banken in een lounge zijn meestal voldoende. Zo kan je team snel de juiste tafel vinden en een bestelling plaatsen zonder afgeleid te worden door onnodige details.
Het POS-systeem wordt uiteindelijk gebruikt door je team, niet door je klanten. Het is dus essentieel om te werken aan het aanpassen van de tafelplattegrond aan de voorkeuren van je personeel en hun dagelijkse routines. Voor restaurantmanagers en medewerkers in de bediening kan het heel handig zijn om de naam van de kelners op de tafel te zien. Zo weet je precies wie er bezig is met die tafel. Als je de tafels te klein maakt dan is er kans dat de naam niet meer te zien is op de tafel. Daarom is het goed om per tafelplan te bekijken wat de wensen zijn vanuit je team.
Het definiëren van een duidelijk beleid voor tafelnummering is een ander belangrijk aspect van het maken van een tafelplan in een POS-systeem. Veel horecazaken hebben baat bij een opeenvolgend systeem van tafelnummers. Anderen vinden het fijn om tafelnummers te groeperen per sectie, zoals het bargedeelte, restaurant of terras. Dit zorgt ervoor dat het makkelijker wordt om te navigeren tussen verschillende secties in één ruimte.
Sommige managers geven ook speciale nummers aan high-demand tafels of om tafels in bepaalde zones te benadrukken.
Denk goed na over hoe je je tafels wilt groeperen en nummeren voordat je een tafelplan maakt. Als je een strategie hebt gekozen zul je merken dat dit voor meer vertrouwen en gemak zorgt bij je team.
Een kleine tip is om altijd genoeg ruimte te laten tussen de tafels om ze toegankelijker te maken om op te tikken. Hoe meer ruimte er is tussen de tafels, hoe kleiner het risico dat je per ongeluk de verkeerde tafel kiest.
Het menselijk oog is ziet snel bepaalde inconsistenties. Om dus een rustig beeld te creëren is het goed om de tafels niet willekeurig in een ruimte neer te zetten, maar om ze te rangschikken en uit te lijnen. Dit werkt prettig voor je team en zorgt ervoor dat het overzicht wordt behouden.
Je kunt elementen of groepen kopiëren en ze te verslepen totdat ze goed staan. Wat ook handig is zijn de lijnen in de editoromgeving die je helpen om elementen precies in lijn met elkaar te zetten.
Wil je jouw eigen tafelplan maken in unTill Air? Start dan vandaag nog met een gratis proefperiode van 2 weken en ontdek de gebruiksgemak van unTill Air.
Probeer unTill Air 14 dagen gratis. Ontdek de functies en richt de backoffice in op basis van jouw onderneming.